به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛در این جلسه سید محمد جواد حسینی رئیس مرکز مشارکت های مردمی و توسعه ظرفیت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه های این مرکز در خصوص تسهیل صدور مجوزهای مراکز غیردولتی،گفت:به منظور تسهیل در صدور مجوزها، با بررسی قوانین و دستورالعمل ها به ۸ راهکار اجرایی رسیده ایم که حذف برخی قوانین و الزامات دست و پاگیر و فرایندهای طولانی قابل اصلاح و... از جمله این راهکارها هستند.
وی با اشاره به موفقیت های سازمان بهزیستی در حوزه صدور مجوز مراکز غیر دولتی گفت:بر اساس آمار در سال ۱۴۰۳، مجوزهای صادر شده از سوی بهزیستی در ۹۸ درصد موارد در زمان مقرر صادر شده است. همچنین ۳ هزار فعال اقتصادی زیر مجموعه اتاق بازرگانی ایران، سازمان بهزیستی را به عنوان دستگاه برتر در حوزه کسب و کار معرفی کرده اند.
حسینی همچنین به الزام دریافت مجوز از سازمان بهزیستی برای موسسات و انجمن های غیردولتی فعال در حوزه بهزیستی اشاره کرد و گفت:در سراسر کشور ۲۹ موسسه با مجوز تاسیس از نهادهایی غیر از بهزیستی فعالیت می کردند که در سال گذشته ۵ مرکز، مجوز خود را از بهزیستی دریافت کردند و برای ۲۴ مرکز باقی مانده نیز، در صورت عدم دریافت این مجوز از سازمان بهزیستی، پروانه فعالیت تمدید نخواهد شد.
کمیته مستند سازی در بهزیستی تشکیل می شود
در ادامه این جلسه، دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به لزوم اجرای نظام مدیریت مشارکتی در بهزیستی، گفت:در حال حاضر بخشنامه های بسیار زیادی در طول یک ماه از سوی معاونین و مدیران سازمان به استان ها ابلاغ می شود که گاهی به دلیل عدم اطلاع همه مدیران از مفاد بخشنامه ها می تواند متناقض یکدیگر باشد.
وی افزود:علاوه بر لزوم کاهش تعداد این بخشنامه ها و چابک سازی در اجرا، بهره گیری از نظرات سایر مدیران و کارشناسان حوزه ها نیز می تواند، بخشنامه ها را غنی تر و کاربردی تر کند و برای تسهیل در گلوگاه ها و... نیز مناسب تر است و به منظور همخوانی بین بخشنامه ها با فرهنگ مشترک سازمانی، به یک کمیته مستند سازی نیاز داریم تا در کوتاهترین زمان ممکن جلسات بررسی و تایید بخشنامه ها را برگزار کند و پس از اجماع نظرات وکسب خروجی نهایی از کمیته، بخشنامه مذکور صادر و ابلاغ شود.همچنین هیچ بخشنامه ای بدون تایید این کمیته به استان ها ابلاغ نشود.
رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین از اعضای شورای تحول اداری خواست تا طرح انجمن اولیا، مربیان و معتمدان برای مراکز غیردولتی را با مشارکت گروه های انجمن صنفی این مراکز ،طراحی و ارایه کنند.
وی افزود:معتقدم که این انجمن سه کارکرد دارد که شامل:بالا بردن ظرفیت مشارکت مراکز، افزایش توانمند سازی و دقیق کردن نظارت بر مراکز است.
در ادامه این جلسه دکتر مسعودی فرید گزارشی در خصوص برنامه ریزی برای اجرای ویدیو کنفرانس و وبینار با دبیران مناطق در آذر ماه سال جاری ارائه کرد.
جدول نشست کمیته های مناطق در گروه های پنجگانه استانی و با موضوعات پیشنهادی مسئولیت اجتماعی کشورها، تحلیل وضعیت موجود، افزایش بهرهوری و توانمند سازی نیروی انسانی، مراکز مثبت زندگی و شوق زندگی، در این گزارش آورده شده است.
نظر شما